Kezdőlap » Blogpajzs tartalomlopás ellen!

Blogpajzs tartalomlopás ellen!

írta Árpád
1 megtekintések
Figyelem! A bejegyzést több, mint egy éve publikálták, ezért annak tartalma elavult vagy irreleváns lehet.

A tartalomlopás kicsit olyan, mint a hüvelygomba vagy aranyér, sokakat érint, mégsem beszélünk róla eleget. A napokban keresett meg egy olvasóm és levélben panaszolta el, hogy saját blogján közzétett tartalmát módosítás nélkül átvette valaki más, majd a saját nevében posztolta, ami pedig még dühítőbb, hogy új környezetében az elcsent tartalom önálló életre kelt és elkezdte ostromolni a Google keresőlisták élét, jóval beelőzve az eredeti írást. Azt hiszem, minden magára valamit is adó blogger, kreatív író és szöveggyáros TOP10 rémálmában benne van a fentebbi esettanulmány. A kérdés, hogy mit tehetünk ez ellen? Most jöhetne ide egy bulváros szövegrész is, melyben “Árpád kiemelte a megelőzés fontosságát”, ám arról is szót ejtek, hogy mit tehetünk, akkor ha már megtörtént a baj.

A tartalomlopás megelőzése: kezdőknek

A tartalomlopás nem minden esetben lopás. Ugye, milyen furcsa kijelentés ez? Pedig hidd el néha csupán arról van szó, hogy elfelejtenek visszalinkelni az eredeti webhelyre, vagy megemlíteni, hogy honnan is való az adott poszt. Ilyenkor érdemes minden létező csatornán írni az oldal üzemeltetőjének (mail, facebook, twitter… stb), hogy tisztázzátok a félreértést, sőt ha sikerül telefonszámot szerezni, akkor igenis hívjuk fel és beszéljünk vele.

A félreértések fő oka általában az, hogy a meglopott blog üzemeltetője egész a csenés pillanatáig nem is foglalkozott szellemi tulajdona biztosításával. A blog írás 20 parancsolata című bejegyzésemben a harmadik parancsolatnál szerepel az “impresszum vagy adatvédelem” aloldal létrehozása és annak fontossága. Tehát aki weboldalt üzemeltet – legyen az blog, webáruház, promó oldal – mindenképp létre kell hoznia egy ilyen aloldalt, ahol definiálja az oldal házirendjét és az általa kreált tartalomra vonatkozó szabályozásokat.

Ezen az oldalon a következőkről tudunk nyilatkozni:

  • Leszögezzük a szöveges tartalom eredetét – hogy a saját munkánkról van szó.
  • Meghatározzuk megosztásának módját más felületeken – pl. csak 100 szót idézhetnek az eredeti szövegből, illetve, hogy forrásmegjelölést (szerző neve, weboldal neve, eredeti bejegyzés linkje – visszalinkelve) kötelező elhelyezni, ha idézik az adott posztot. Ugyanezen visszalinkelési policy kell legyen érvényes járulékos művek publikálásánál is, amikor, mint forrásanyagra kérünk vissza linkelést.
  • Megoszthatjuk a saját szabályainkat, melyekhez mi is idomulunk, pl. ha illusztrációként használunk képet, akkor vagy feliratban, vagy a fájl nevében rögzítjük az eredeti tulajdonost és a kép címét, esetleg vissza is linkelhetünk rá.
  • Rendelkezhetünk az oldal grafikai elemeinek felhasználásáról is: logótól kezdve a színeken át az egyéb tartalmi elemekig, a saját magunk által készített képekről nem is beszélve, melyre kerülhet még saját logó vagy vízjel is a nagyobb biztonság érdekében.

Példának meg lehet nézni az Árpádblog Adatvédelem aloldalát, ahová beillesztettem még egy Creative Commons licencet is, mely egyértelműsíti az adott feltételeket, bár jogilag nem ad védelmet (mint pl. a DMCA az Egyesült Államok területén), de megléte egyrészt jól tájékoztat és esetleg szerepet játszhat, ha tartalom levételi eljárást indítunk a Google keresőjében lopott tartalom törlésére.

*Wordpress alatt két jó lehetőség van az ilyen jellegű adatok megjelenítésére:

  1. A legáltalánosabb, mint itt is, hogy létrehozunk egy új oldalt a Vezérlőpult / Oldalak / Új oldal hozzáadása menüben, azt elnevezzük Adatvédelemnek és ide illesztjük be a felhasználási feltételeket, illetve ha átlépünk kód nézetbe, akkor be tudjuk ágyazni a Creative Commons által generált licenc kódunkat is.
  2. Ha szeretnénk nagyon nyomatékosak lenni, akkor szerepeltethetjük minden poszt mellett is az irányelveinket, méghozzá úgy, hogy nem aloldalba ágyazzuk be, hanem az oldalsávban (ha használunk ilyet) egy wigedtbe illesztjük be a Vezérlőpult / Megjelenés / Widgetek menüben, ahol a “Szöveg” alapút létrehozva tudjuk beilleszteni egyrészt a szöveget, másrészt HTML kódokat is örömmel fogad ez a típus.

A tartalomlopás megelőzése: haladóknak

RSS – Az RSS hírcsatornánk megregulázásával is tudunk védekezni, méghozzá úgy, hogy nem az egész posztot küldjük az olvasóknak, hanem csak egy ún. kivonatot. Ezt a Wordpress esetében a Vezérlőpult / Beállítások / Olvasás menüjében tudjuk átállítani a “teljes szöveg” helyett az “összegzés” rádiógomb bejelölésével.

Az ellenőrzésre kiváló lehetőséget nyújt az ingyenes Copyscape elnevezésű weboldal is, ahol megadhatjuk az oldalunk URL címét (az egészét vagy csak egy adott bejegyzését) és cserébe körbenéz a weben, hogy hol található meg ugyanaz a tartalom.

Google szerzőség beállítása egy nagyon érdekes és egyedi fejlesztés a keresőmogultól. Segítségével összeköthetjük a Google+ profilunkat és a weboldalunk tartalmát, úgy, hogy onnantól kezdve a keresési lekérdezésekben megjelennek a profiladataink is a “szerző” rovatban, így még hitelesebb az adott tartalom. A Google szereti és mi is. A Wordpress alapú blogokhoz történő beállításokért erre tessék.

Az ultimate védelmi verzió pedig nem más, mint maga a tartalom levédése, mégpedig egy igen hathatós módszerrel: letiltjuk a weboldalunkon a jobb klikk használatát, ami valljuk be a legdisznóbb megoldás, de a leghatásosabb is. Leginkább arról van szó, hogy a látogatónk nem tud szöveget kijelölni egérrel, sem pedig nem tudja azon használni a másolás – beillesztés kombót, sőt mi több még az ehhez köthető “minden kijelölése” (CTRL+A) és másolása (CTRL+C) és beillesztése (CTRL+V) billentyűkombinációkat is tiltja, így lehetetlenítve el a szöveg átvételét. A keresőmotorok robotjai ettől függetlenül még mindig képesek olvasni és indexelni a tartalmat, szóval a keresőlistákban nem kapunk büntit érte. De ez csak tényleg fanatikusoknak való. Wordpress implementációt itt találunk egy all in one bővítmény segítségével.

Ha már megtörtént a tartalomlopás

Ha megtörtént a tartalomlopás és nem sikerült jobb belátásra bírni a tolvajt, ugyanakkor a lopott tartalom a Google keresőjében egyre feljebb kerül, míg az eredeti tartalom stagnál, akkor már csak egy út marad: töröltetni a keresőből a bejegyzést. Ehhez nem kell mást tenni, mint bepötyögni a support címét a böngészőbe: https://support.google.com/legal és elkezdeni az eljárást a következők szerint – mindent figyelmesen elolvasva mellé:

  1. Google Internetes Kereső
  2. A fentiekben nem található jogi problémám van
  3. Olyan tartalmat találtam, amely sértheti a szerzői jogaimat
  4. Igen, én vagyok a szerzői jog tulajdonosa….
  5. Egyéb

A megjelenő tájékoztatás legalján találjuk a linket, amely átvisz a bejelentési űrlapra a “Egyéb esetben ennek az űrlapnak …” kezdetű bekezdésben. Az űrlap figyelmes átolvasása után ki kell tölteni és elküldeni a Google-nek. Ha valós a reagálás, akkor záros határidőn belül eltávolítják a keresőből a másolt tartalmat. Figyelem: ez csak a keresőből radíroz, magáról az eredeti weboldalról nem, így a közösségi megosztások és linkelések továbbra is zavartalanul folytatódhatnak, viszont jó lecke ez az oldal üzemeltetőjének és a SEO-jának is.

0 hozzászólás

nyervi 2014.04.04. - 15:07

Szerintem aki mástól elcsent irománnyal akar villogni, nem igazán érdekli van e külön oldal az adatvédelemről vagy épp felhívás arra, hogy rakja már oda az eredeti poszt linkjét. Sőt, van akit az se zavar, ha nem tudja használni az oldalon a copy/paste műveletet, mert annyira elvetemült, hogy képes bepötyögni újra szóról szóra. Ami leginkább érdekel: mi van olyankor, ha visszamenőleges dátummal hozza nyilvánosságra? Akkor hogy bizonyítja az eredeti szerző, hogy az övé volt előbb? Még elég kezdő vagyok ilyen téren, de ha már rátaláltam erre az oldalra, gondoltam okosodom egy cseppen ezen a téren is 🙂

Árpád 2014.04.04. - 19:46

Kedves nyervi! A visszadátumozás elsőre lehet nagyon egyszerű ötlet, viszont azt se feledjük el, hogy ha egy adott blog jól be van drótozva a Google-hez, annak tartalma azonnal indexelődik is a keresőben. Ennek utána a tolvaj, már dátumozhatja, akár a múlt századra is a saját tartalmát, a szerveridőt megváltoztatni nem fogja tudni, így a Google egyértelműsíti, hogy melyik tartalom keletkezett és posztolódott korábban az adott blogra. 🙂
Alapvetően kevés olyan elvetemült ember van – persze van – aki úgy gondolja simán eltulajdoníthat tartalmat más oldalakról. Attól függetlenül, hogy pl. egy blog esetében nem áll ott a törvény teljes vállszélességgel az alkotó mögött – nem úgy, mint egy hivatalos online médium, vagy cég mögött – a keresőszolgáltatás igen és ez a lényeg.
Ha tartalomlopáson érünk valaki, akkor ajánlott az említett módon eljárni, végül pedig bannoltatni a keresővel, sőt még egy külön posztban meg is emlékezhetünk a tolvajról így csökkentve hitelességét és szakmai nimbuszát… 🙂 Nem vagyunk védtelenek!

nyervi 2014.04.08. - 17:39

Köszi az alapos magyarázatot! A gugli indexelését nem vettem számításba. Igaz nem fenem a fogam más munkájára, az enyémet meg bolond lenne bárki is ellopni, de azért csak jó, ha az ember gyereke tisztában van pár dologgal 🙂

vallalkozasiotletek.com 2014.09.28. - 21:05

a CC egy szuper, dolog, meg a kopipészt vadászok is, csak épp a címben hivatkozott problémára nem megoldás…

Minden CRM kínál pugint, (Igaz ez az opció, azoknál nem játszik. akik blogszolgáltatónál vannak. Akinél meg játszik, ott lassítja a betöltést amit a keresők nem szeretnek…)

Árpád 2014.09.28. - 22:11

Végül is a megjelent tartalmat – amit a szem már látott és olvasott valaki ezzel az elánnal át is tud bárki gépelni, így 100%-os szoftveres megoldás nem létezik ellene, ez csak természetes.
Arról is nem is beszélve hogy a böngészőbe betöltött weboldalak teljes kódját le lehet másolni, ebben is van igazság. A kérdés, hogy hogy teljesen elérhetetlenné és hermetikusan zárttá akarjuk-e tenni a tartalmat, vagy csak védeni a szerzői jogainkat, én az utóbbira igyekszem hasznos megoldásokat javasolni.
A saját domain esetében ahogy írod is egyszerűbb a megoldás, mert közvetlen hozzáférése van a tulajdonosnak, akkor telepíthet is ugye különböző plugineket a CRMhez…

Kapcsolódó

%d bloggers like this: