Kezdőlap » Holtponton feladni? – Semmiképp! Seth Godin és a kitartás

Holtponton feladni? – Semmiképp! Seth Godin és a kitartás

írta Árpád
4 megtekintések

A holtponton ne add fel! című könyvet bő fél éve nyomta kezembe vezetőm, gyógyírül legnagyobb problémámra, melyet az emberek 80%-a szintén magáénak mondhat: a kitartás hiánya. Seth Godin a marketing szakma egyik legelismertebb alakja, több, mint 15 a szakmával kapcsolatos, nemzetközi bestseller írója, a Squidoo.com alapítója.


A hosszú hétvégén végre volt időm kezembe venni a kötetet, ám meglepődésem annál nagyobb volt, mikor szinte egy szuszra kiolvastam pár óra alatt. Igazi handbook (nincs is tartalomjegyzéke), az az életvezetési tanácsadós fajta, amitől rendszerint menekülök és be kell látni ez sem különbözik tőlük. Az egész könyv alapja a kitartás hiánya, mint úgymond népbetegség. Az emberek megszokták a média által sugallott gyors siker fogalmát és el is fogadták, mint általános definíciót. Ami meglepő, hogy a könyv a hosszú távú küzdelmet és kitartást szorgalmazza, mégis szembe állítja azt a feladással, szemléltetve pár pofonegyszerű példán keresztül.  A végeredmény, az olvasóban hagyott impresszió vegyes képet fest: a könyv alátámasztja a józan paraszti ésszel is felfogható lényeget: az első nehézség alkalmával nem szabad feladni, ám a sokadik nehézség hatására érdemes elgondolkodni, hogy egyáltalán van-e még értelme tovább csinálni, amibe belekezdtünk. Az egyiket, mint holtpontot határozza meg, a másikat, mint zsákutcát. A konstellációk viszont nem választhatóak el egyértelműen egymástól, így megtámogatja egy megint csak mindenki által ismert igazsággal: a középszerűség és a komfortzónán belüli téblábolás nem hoz nagy sikereket. Vagy a legjobbnak kell lenni, vagy nem kell erőltetni.

A könyv arra is megtanít, hogy vannak fájdalmas döntések az életben, ilyen ugye a feladás is: tudni kell mikor kell feladni és elfogadni a vereséget. A gond csak az, hogy nem ad megnyugtató kapaszkodót az olvasónak így jóformán három-négy formulát villant csupán meg, hogy ezek hatására, már a könyv felénél felhívjuk a cégünk HResét és beadjuk a felmondásunk, mert nem vagyunk sikeresek abban, amit csinálunk. A kitartás kérdése és az arra adható válaszok „tanácsokba foglalása” legalább annyira veszélyes, mint a házi gyártású csőbomba receptjét követni.

Ettől eltekintve érdekes dolgokat is megtudhatunk a könyvből, miszerint kinek az érdeke a holtpont – itt apellálva, hogy a különböző edzőtermek a bérletet befizetett de a holtponton inaktívvá váló tagok díjából tartják fenn magukat / ugye a klasszikus kuponos és kedvezményes világ is csak cukormáz.

Végezetül csak egy apró részlet, hogy lássuk Godin semmi újat nem hozott az olvasónak, csak jól megkeverte a már unalomig ismert kártyapaklit:

„Hét ok, ami miatt nem mi lettünk a legjobbak a világon (Á.: A világot érdekesen definiálta – minden, ami az egyén számára a világot jelenti, amivel kapcsolata van, a saját világára apellál ezzel)

  1. Elfogyott az időnk.
  2. Elfogyott a pénzünk.
  3. Megijedtünk.
  4. Nem gondoltuk elég komolyan.
  5. Elveszítettünk az érdeklődésünket, a lelkesedésünket, vagy megelégedtünk azzal, hogy középszerűek maradjunk.
  6. Nem terveztünk eléggé hosszútávra.
  7. Olyan dologban akartunk a világ legjobbjai lenni, amiben nem vagyunk rá képesek. (mert nem vagyunk benne elég tehetségesek)”

Mondtam én, hogy józan paraszti ész!

Amit érdemes a könyvvel kapcsolatban látni: egy nagy névvel fémjelzett, de a tartalmi hasznosságot megkérdőjelező kötetről van szó, mely a semmiképp sem éri meg a 3200 Ft-os bődület árat, hiába adják kedvezményesen már egy ideje. A könyv lufi, aminek 80%-a ballaszt anyag, mégis azoknak, akik vásárolják tud újat mutatni egyszerű igazságok tekintetében. Ha cseles szeretne lenni a kedves olvasó, akkor beül két órára az Alexandrába és helyszínen kiolvassa a könyvet, hála a közérthető fogalmazásnak gyorsan lehet vele haladni, utána pedig maga is eldöntheti, hogy érdemes-e a kosarába rakni.

0 hozzászólás

why-att 2013.05.21. - 08:39

Szóval egy újabb töltelék könyv… ez is jól példázza, hogy mekkora üzlet rejlik abban, hogy egyesek önmagukat kereső, jóhiszemű emberek pénzéből gazdagodnak meg. Persze mindenkinek szíve joga, hogy megveszi-e a kötetet vagy sem, de vannak egy jó páran, útkeresők, akik kétségbe esésükben ide kapnak – oda kapnak és sajnos szelektálás nélkül képesek minden felesleges maszlagot magukba fogadni.

Árpád 2013.05.21. - 21:11

Érdekes ezt az útkeresési cuccot is egy alkalommal górcső alá venni. Mikortól kezdett divattá válni, mikortól tűzte zászlójára az értékesítés? Úgy látom, hogy mióta kezdenek páran észbe kapni, hogy a Maybeline szempillaspirál, a Gucci táska és a plázákban történő flangálás nem feltételezi az egyéniség meglétét. Újabb szintre lépett a “egyéniség kultusz” márkagépezete és a lelkizéssel és ezotériával próbálnak új értékesítési utakat találni, amihez a Coelho kvalitású írók és költők húzzák is önkénytelen a talpalávalót.
Aki meg tényleg önmagát keresi – az nem fog fenn akadni rajta remélhetőleg / csak bosszankodni a rászánt időn…

%d bloggers like this: