20. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál – Mit lesz érdemes megnézni idén? TOP 10

írta Árpád
4 megtekintés

Immáron huszadik alkalommal érkezett el a Budapestre a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál, mely megmozgatja az underground celluloid hívő szektákat és a kortárs filmekre fogékony vizuál pederasztákat egyaránt. Mikor ideköltöztem, ezért jöttem, a furcsa, új és más élményért, amit a popcorn szagtól bűzlő multiplexekből szenteltvízzel és kereszttel űznének ki, miközben a profit okán zsolozsmáznának a fenntartók. Igen, a világ színesebb, ugyanakkor sokkalta kisebbre zsugorodott fele huszadszorra keni fel a vászon anyagára többnyire idegenből hozott színeit, hogy nevessünk, sírjunk, mélyen magunkba forduljunk (be), vagy a legközelebbi sarki kocsmába egy habos sörre töprengve a hetedik művészet máig átható erején. Lássuk, idén mely celluloid tekercsekből tartott szellemidézésre lesz érdemes elmenni!

Silent Ones (Csendesek)

Magyar tematikájú, keserű dráma, melyben a képek sodorják magukkal a balsejtelemtől terhes szürke felhőket Csilla a főhősnő feje felett. Öccse Isti eltűnése után új életet kezd a lány, összetalálkozik egy gyanús figurával, Gáborral. Egy teherhajón utaznak Nyugat-Európába a jobb élet reményében. Mélylélektani líra utazásról, halálról, és egy másfajta születésről. Tóth Orsi rezignált hangja, tétova személye adja meg a trier-i nőideált, mely szenved és egyre csak veri a sors. “Csend. A leghosszabb az életemben. Síri csend volt. Így kezdődött az életem. A második életem”. Ricky Rijneke filmje.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=ur7qoz5PSu4]

Upstream Colors (Feltörő Színek)

Romantikus dráma is lehetne. Egy szinten az is, de valami, nem túl mélyen a film szövete alatt egyre csak kúszik. Talán paraziták azok, melyek hipnotikus hallucinációkat okoznak, talán az elnyomott színek azok? Egy nő és egy férfi különös találkozása, egy megfosztott múlt és valamilyen a valóság alatt húzódó kötelék, túlmutatva rajtuk. Thriller is lehetne. Mégis. Több mindennél, lélekhúrokon játszó melankolikus hangulatú homályban kavargó történet, mely ki tudja milyen vége ér. “You can force your story’s shape, but the color will always bloom upstream.” Shane Carruth filmje.

Citadel (Citadella)

Az első trailer után a Heartless ugrott be, ahol kapunk egy rokonszenves főhőst és érdekes történetet, bár annak a történetvezetés okozta az eltaknyolását. A Citadella viszont új reménnyel kecsegtet a városi horror műfajában. Története szerint a főhős Tommy feleségét kinyírja egy csoport gyerek (?) és a következő célpontjuk ő maga, illetve újszülött kislánya. Nem könnyíti meg Tommy dolgát saját agorafóbiája, mely bizarr helyzeteket eredményez. Ahhoz, hogy le tudjon számolni minden félelmével el kell mennie a Citadella néven ismert elhagyatott toronyházba. Egyértelműen mindfuck pszichothriller annak minden kellékével, egyenesen Írországból. Ciarán Foy filmje.

Las Kind Words (Elbocsátó szép szavak)

Kentucky, igazi vidéki hangulattal nyakon öntve, aranyló naplementékkel és a mindezt átszövő rejtéllyel, mely egy kísértetsztori képében manifesztálódik. Akasztott emberek, no meg a vörös hajú, könnyező lány, aki igencsak szemrevaló ám túl sok pletyka kering róla. Ezért is intik óva tőle a 17 éves Eli-t, aki belehabarodik a titokzatos vörösbe. Az erdőbe nem jó dolog bemenni, erre ugyan egy kerítés is figyelmeztet, sőt maga a meseszép kedves is, de mi történik ha minden tiltás ellenére áthágjuk a szabályokat, csak hogy fény derüljön az igazságra. Átok, kíséretet história, vagy valami még ennél is sötétebb? Kevin Barker filmje.

:http://www.youtube.com/watch?v=tTNGC1dRCSw

Resolution (Feloldozás)

Miután Michael felkavaró videoüzenetet kap a legjobb barátjától, amin az részegen lövöldöz a levegőbe, nekiindul, hogy megtalálja a megzavarodott Christ, és segítsen rajta. Chris addig egy elhagyatott kunyhóban húzza meg magát az egyik indián rezervátumban. Amikor kiütött barátja nem hajlandó Michaellel elmenni, odabilincseli egy csőhöz, hogy ott józanodjon ki. Eközben Michael egy halom ott heverő elektromos berendezésre bukkan, miközben furcsa látogatók jelennek meg aggasztó videókazettákkal a két barát jövőjéről. A Feloldozás a Ház az erdő mélyén rokon darabja, újszerű, kreatív hangvételével képes felrázni az eltompult moziközönséget. Innovatív, horror, szeretjük.

After (Néptelen történet)

Régebben sok horrorsztori találtunk ki az unokatesómmal, míg fiatal korunkban, csak hogy teljen az idő. A Silent Hill egyedi atmoszférája pedig rányomta bélyegét ezekre a történetekre, melyek kezdeti felütése szóról szóra megegyezik az After kerettörténetével: mit tennél ha felébrednél a jól ismert kisvárosban és eltűnne mindenki, kivéve  pár embert? Mit tennél ha egy idegen erő utadat állná, ha megpróbálnál megszökni? Mit tennél, ha kiderülne mégsem vagy teljesen egyedül, valami ólálkodik a sötétben? A képzelőerőnek nagy teret hagyó Ryan Smith olyan különös hangulatú világot teremt, amely egyszerre hátborzongató és lenyűgöző. Jó néhány olyan leleményes képi megoldást találunk a filmben, amit bármelyik százmillió dolláros hollywoodi produkció megirigyelhetne.

http://www.youtube.com/watch?v=Bz4jVO27bhM

Mon Ami

A túlontúl sötét dolgok sosem jók. Ám a fekete komédiák mindig is igazi csemegének számítottak, hisz nem egyszerű megfogni a rémes, ugyanakkor a szájra mosolyt csaló történeteket. Rob Grant-nek a Mon Ami-ban mégis sikerül. A két éhbérért dolgozó barkácsbolti eladó, Cal és Teddy elrabolják a szöszi Crystalt, hogy váltságdíjat követelve álljanak bosszút a lány apján, aki történetesen a főnökük. A kétbalkezes páros szerencsétlenkedése azonban falrengető blődlik és melléfogások sorozatához vezet. Grant a fanyar humort frenetikus jelenetekkel elegyítő stílusát merész vágás, lassított jelenetek és a leglehetetlenebb pillanatokban felhangzó klasszikus dallamok támogatják. A Fargo és a Ronda ügy vonalát képviselő éjsötét komédia bizonyára a Titanicon is rajongókra tesz szert.

How to follow strangers (Hogyan kövessünk vadidegeneket)

A film két egymásba kapcsolódó történetből áll. Az egyiket egy valóban megtörtént esemény ihlette: egy elegáns Chanel kosztümöt viselő nő holttestét csak egy évvel halála után fedezték fel manhattani lakásában. Egy Casey nevű fiúnak annyira rögeszméjévé válik ez a városi tragédia, hogy megrendezi saját eltűnését, kíváncsian várva, hogy észreveszi-e valaki. A második történet főszereplője egy fiatal nő. Ellie munkába menet mindennap látja Casey-t, és ő az, aki felfigyel a fiú eltűnésére. Amikor véletlenül megpillantja egy megszokottól eltérő helyen, követni kezdi, és ezzel olyan események sorozatát indítja el, amelyek mindkettőjük életét megváltoztatják. Chioke Nassor filmje.

Blondie (Szőke nők)

Az északi nők szőkék, no nem a abból a fajtából valók. A nők közötti viszályok és drámák, főleg ha azok még családon belüliek is, mindig nagyon kaotikusak és érzelmesek. Három nővér – mindhárman krízisben, cél nélkül sodródva – újra találkozik gyerekkoruk színhelyén, hatalmaskodó anyjuk nagyszabású születésnapi partiján. Az ünnepség azonban gyors véget ér, az elfojtott konfliktusok felszínre törnek, régi sebek nyílnak meg, és egy új család születik. A Szőke nők dramedy formában tér vissza a család klasszikus portréjához

Room 237 (A 237-es szoba)

Mind szeretjük az összeesküvés elméleteket, mert megmozgatják az emberek fantáziáját és végül jelentéktelennek tűnő részleteket is mélyen elemezve elérünk a mindent igazoló végeredményig, mely nem lehet más,mint 42. És mi a helyzet, akkor ha egy klasszikus filmet vesznek górcső alá, mint pl. a Ragyogást? Ascher keserű humorú, provokatív filmje tényeket és fikciókat vegyít szektásokkal és tudósokkal készített interjúiban, kaleidoszkópszerűen dekonstruálva Kubrick mai napig ellentmondásos klasszikusát.

Idén ezekre a filmekre készülünk beülni, ugyanakkor a teljes felhozatal ettől sokkal áradóbb és mindenki szemezgethet magának kedvére a filmes termésből. A huszadik Titanic nagyszerű és izgalmas!

*Forrásanyagok: http://www.titanicfilmfest.hu/2013/hu

Az összes film ismertetője és jegyigénylési lehetőségek ugyanezen a címen érhetők el.

Ez is érdekes lehet